در سایه قلم ( 5 اردیبهشت 96 )


سفیر سبز : حضرت آیت الله زین العابدین قربانی مجموعه مقالات و سخنرانی‌هایی در زمینه مسائل اسلامی خود را در دو جلد کتاب به نام "در سایه قلم" در قطع .وزیری و 728 صفحه گردآوری کرد . جلد اول این کتاب در سال ... توسط نشر سایه منتشر شد .

ناشر در پیشگفتاری این کتاب نوشت : دانشمند محقق و فقیه بارع حضرت آیۀ ‌الله حاج شیخ زین العابدین قربانی لاهیجی، از چهره‌های درخشان فرهنگ و معارف اسلامی عصر ماست.

آثار علمی و تحقیقی استاد از ترجمه و تألیف و تصنیف کتاب و مقالات گرفته تا سخنرانی‌هایشان در محافل و مجامع علمی، همواره مورد توجه صاحب نظران و علاقه‌مندان می‌باشد.

نیاز معنوی زمان، دامنه تحقیقات و تتبعات، همراه با تعهد مکتبی و دید وسیع و روشن‌بینی و حسن‌سلیقه و به‌گزینی، امتیازهایی است که آثارشان از آن‌ها برخوردار است.

مجموعه حاضر عبارت است از مقالات و سخنرانی‌های ایشان که قسمتی از آن در مجلات و مجموعه‌ها در طی سالیان حضورشان در سایه قلم و بر فراز منبر به بنان و بیان در آمده است، و اینک با نیامده‌هایی چند تقدیم خوانندگان می‌گردد. خدای سبحان قامت قلم را در دستشان استوار و طالبان دانش را از حاصل تحقیقاتشان بهره‌مند گرداند.

حضرت آیت الله قربانی در سال 95 که جلد دوم را به زیور طبع اراست و جلد اول را نیز تجدید چاپ نمود در مقدمه آ« آورد :

جلد اول مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مقالاتم در سال‌های قبل چاپ گردید ولی بعد از آن نیز سخنرانی‌ها و مقالاتی داشته‌ام دریغم آمد که آن‌ها را در مجموعه‌ای چاپ نکنم از این‌رو آن‌ها را نیز گردآوری کرده به عنوان جلد‌دوم در سایۀ قلم در اختیار خوانندگان محترم می‌گذارم و عناوین آن عبارتند از:

1 ـ قرآن و فقه

2 ـ معاد

3 ـ شفاعت و حضرت فاطمه3

4 ـ مقدمه‌ای بر شرح زیارت امین الله آیة الله گیلانی

5 ـ مقدمه‌ای بر گوهر مراد

6 ـ مقدمه‌ای بر شرح مناجات شعبانیه

7 ـ فلسفه اختلاف فتاوا؟!

8 ـ مقایسۀ آیات الاحکام فاضل جواد و علامه سیوری با آیات الاحکام مقدس اردبیلی

9 ـ علوم حدیث و میرداماد

10 ـ عوامل قیام رهبران دینی

11 ـ عوامل بی‌حجابی و بدحجابی در جهان و ایران

12 ـ مقدمه‌ای‌بر‌کتاب‌«قرآن‌و‌سنن‌الهی»‌آیة الله‌گیلانی،‌حیات‌و‌مرگ ملّت‌ها

13 ـ مقدمه بر یادنامۀ حکیم لاهیجی

14 ـ مقدمه‌ای بر تذکرۀ علمای لاهیجان

15ـ مقدمه‌ای بر اربعین حدیث آیة الله کوشالی

16 ـ مقدمه‌ای بر تذکرۀ المعاصرین تألیف حزین لاهیجی

17 ـ ارزشیابی و بازرسی از دیدگاه اسلام

18 ـ پیامی به مناسبت دیلمان‌شناسی

19 ـ مقدمه‌ای بر دیوان مراثی حاج باقر لاهیجانی

20 ـ دفاع از قیام دینی میرزا کوچک

امید است با اینکار، از یکسو ابعاد ناشناخته‌ای از تاریخ و معارف و فرهنگ ما معرفی شود و از سوی دیگر مبدأ پی‌گیری مسائل جدیدی گردد و از جهت آخر مایۀ ذکر خیر و طلب مغفرت شود. از خداوند بزرگ می‌خواهم که این‌مقدار تلاش ناچیز را به کرمش قبول فرماید.

زیر مجموعه: تالیفات
به اشتراک بگذارید:
 

security code
تلگرام